W erze cyfrowej optymalizacja strategii marketingowych pod kątem obecności w sieci jest niezbędna. Internet umożliwia firmom dotarcie do większej liczby klientów niż kiedykolwiek wcześniej, ale stawia też nowe wyzwania. Aby odnieść sukces w przestrzeni marketingu cyfrowego i kształtować zachowania klientów zgodne z celami biznesowymi, marketerzy muszą stale dostosowywać strategie i być na bieżąco z trendami. Niniejszy artykuł przedstawia niektóre z najważniejszych zmian w marketingu internetowym w 2022 roku, zgodnie z przewidywaniami czołowych analityków branży.

Sztuczna inteligencja w marketingu

Marketerzy zawsze starają się zwiększać swój zasięg i wywierać wpływ na większą liczbę konsumentów, ale często ograniczają ich ograniczone zasoby. Jedną z najbardziej ekscytujących innowacji ostatnich lat jest pojawienie się sztucznej inteligencji (AI), która wspomaga działania marketingowe. Sztuczna inteligencja pomoże marketerom usprawnić ich działania, zwiększyć skalę wysiłków i dostarczać lepsze treści większej liczbie klientów. Sztuczna inteligencja jest zintegrowana z większością narzędzi marketingu cyfrowego, umożliwiając marketerom automatyzację tworzenia spersonalizowanych treści, takich jak spersonalizowane wiadomości e-mail, na podstawie danych o klientach. Sztuczna inteligencja może analizować miliony rekordów klientów w celu znalezienia wzorców zachowań klientów, co pozwala marketerom działać precyzyjnie i skalować działania w zależności od potrzeb. Kolejnym osiągnięciem AI, które będzie miało wpływ na marketing cyfrowy, jest pojawienie się chatbotów. Chatboty mogą odpowiadać na pytania klientów i pełnić rolę przedstawicieli obsługi klienta. Chatboty już teraz sprawdzają się w kampaniach marketingowych. W 2017 r. firma Burger King wykorzystała chatbota do stworzenia szumu wokół nowej pozycji w menu. Chatbot, który został zaprogramowany do reagowania na określone słowa kluczowe, wywołał burzę w świecie marketingu. Wzbudził on ciekawość klientów, a Burger King otrzymał ponad 25 milionów wiadomości od klientów za pośrednictwem tego bota.

Automatyzacja marketingu staje się standardową praktyką

Automatyzacja marketingu pomaga marketerom zwiększyć zasięg ich działań, nawiązać kontakt z klientami na krytycznych etapach cyklu zakupowego oraz zoptymalizować wysiłki związane z generowaniem leadów. Marketing automation wykorzystuje reguły i algorytmy do zarządzania tworzeniem treści, czasem komunikacji z klientami oraz kierowaniem leadów do sprzedaży. Automatyzacja marketingu już się rozwija, ale w 2022 r. stanie się standardową praktyką. W ciągu najbliższych pięciu lat marketerzy będą w coraz większym stopniu wykorzystywać automatyzację jako podstawową część strategii zarządzania kampaniami - do tworzenia, wysyłania, śledzenia i optymalizacji treści. Zarządzanie leadami również stanie się kluczową częścią automatyzacji marketingu. Zamiast ręcznego zarządzania leadami, marketerzy będą korzystać z automatyzacji, aby określić, które z nich należy skierować do sprzedaży, a które są gotowe do kontaktu.

Czy treści wideo to nowy król?

Treści wideo są coraz popularniejsze od kilku lat, ale nie stały się jeszcze obowiązkowym narzędziem dla marketerów. W ciągu najbliższych pięciu lat to właśnie treści wideo będą królem marketingu. Konsumenci szybko przestawiają się na oglądanie treści wideo zamiast ich czytania. Szacuje się, że do 2023 roku 80% Internetu będzie się składało z treści wideo. Wideo jest bardziej wciągające niż zwykły tekst, a do tego jest skalowalne. Marketerzy mogą tworzyć angażujące, informacyjne materiały wideo, które są gotowe do umieszczenia na wielu platformach społecznościowych i wykorzystania w różnych działaniach marketingowych, takich jak kampanie e-mailowe i zawartość stron internetowych. Materiały wideo są również łatwiejsze do zmierzenia niż inne treści marketingowe. Za kilka lat marketing wideo stanie się jeszcze bardziej istotny, ponieważ sztuczna inteligencja i technologie rzeczywistości rozszerzonej będą wykorzystywane do tworzenia zautomatyzowanych i spersonalizowanych materiałów wideo. Już teraz pojawiają się chatboty oparte na wideo, a marki tworzą materiały wideo z obsługą technologii 3D i AR, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia marketingowe.

Reklamy stają się pełnoprawnym medium do opowiadania historii

Marketerzy od lat eksperymentują z branded content i reklamą natywną, ale strategie te były wykorzystywane głównie jako płatne reklamy. W 2022 roku marki będą używać reklam jako pełnoprawnego medium do opowiadania historii. Wraz ze wzrostem popularności treści wideo, marketerzy i reklamodawcy będą tworzyć wciągające, wieloplatformowe doświadczenia, które wykraczają poza zwykły baner reklamowy. Na przykład, marka może stworzyć doświadczenie wykorzystujące technologię AR, z trójwymiarowym produktem, z którym konsumenci mogą wejść w interakcję. Te nowe reklamy zatrą granicę między treścią a reklamą i będą stanowić świeży, angażujący sposób dotarcia do konsumentów. Branded content od kilku lat jest skuteczną strategią, ale nie zawsze łatwo jest ją skalować. W ciągu najbliższych pięciu lat marketerzy stworzą bibliotekę markowych treści, które będą mogły być łatwo wykorzystane w różnych kanałach, w tym w kanałach mediów społecznościowych i kampaniach e-mailowych.

Konsumenci mają większą kontrolę nad swoimi doświadczeniami z reklamami

Marketerzy zawsze starają się znaleźć sposoby na zwiększenie swojego zasięgu, ale nie chcą też być irytujący. W 2022 roku konsumenci będą mieli większą kontrolę nad reklamami, które widzą. Wzrost popularności blokowania i filtrowania reklam sprawił, że marketerzy zostali zmuszeni do ponownego przemyślenia swoich strategii. Aby zachować swój zasięg, wiele marek zaczyna oferować opcje blokowania i filtrowania reklam. W 2022 r. konsumenci będą mieli możliwość blokowania lub filtrowania reklam, które uznają za natrętne lub nieistotne. Marki będą również zobowiązane do przestrzegania ścisłych zasad dotyczących ich doświadczeń z reklamami. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (GDPR), które weszło w życie w Europie w maju 2018 r., zostanie zastosowane globalnie w 2022 r. Rozporządzenie to daje konsumentom większą kontrolę nad swoimi danymi, w tym możliwość blokowania reklam od konkretnych firm.

Znakowanie za pomocą rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR)

Ponieważ marki nadal stosują wciągające reklamy i doświadczenia wideo, rzeczywistość rozszerzona i rzeczywistość wirtualna będą zyskiwały na znaczeniu. Marki już zaczęły eksperymentować z AR i VR, ale w ciągu najbliższych pięciu lat technologie te staną się bardziej powszechne. AR można zintegrować z różnymi kampaniami marketingowymi i wykorzystać do wzbogacenia treści wideo. Na przykład marki odzieżowe mogą tworzyć wirtualne manekiny z obsługą AR, które pozwalają konsumentom zobaczyć, jak dana sztuka odzieży wygląda na nich. Z kolei VR może przenieść konsumentów w inne miejsce i sprawić, że poczują się oni częścią marki. VR została ostatnio przyjęta jako strategia marketingowa przez wiele marek, w tym firmy samochodowe, takie jak Ford i Audi.

VR i AR są bliżej niż nam się wydaje
Zdjęcie: XR Expo / Unsplash

Automatyczne generowanie treści SEO

Tworzenie treści jest niezbędne dla każdej firmy, która chce dobrze prosperować w świecie cyfrowym. Jednak tworzenie świeżych treści przy jednoczesnym zarządzaniu innymi działaniami marketingowymi może być trudne. W przyszłości komputery będą pisać treści za Ciebie. W 2022 r. marketerzy będą wykorzystywać sztuczną inteligencję do tworzenia treści w oparciu o spostrzeżenia i trendy dotyczące klientów. Marketerzy kierujący się danymi będą przekazywać swoje preferencje i spostrzeżenia do komputera, aby tworzyć treści o wysokiej trafności. Technologia ta jest już dostępna, ale nie jest powszechnie stosowana. W ciągu najbliższych pięciu lat marketerzy będą mieli możliwość szybkiego i łatwego tworzenia nowych treści.

Wnioski

Internet nieustannie ewoluuje, a marketerzy, aby odnieść sukces, muszą wyprzedzać trendy. W ciągu najbliższych pięciu lat pojawią się nowe technologie, trendy i działania, które całkowicie zmienią krajobraz marketingu cyfrowego. Jeśli jesteś marką lub zespołem marketingowym, nadszedł czas, aby zastanowić się, w jaki sposób Twoja strategia będzie musiała się zmienić w ciągu najbliższych pięciu lat. Jakie narzędzia będą niezbędne? Jakie rodzaje treści będą miały największy wpływ? W jaki sposób będziesz angażować swoich klientów? To tylko kilka z wielu pytań, na które należy odpowiedzieć, zanim będzie się gotowym do działania.